9. oktober 2019

Danmarkspremiere på Hjemmefronten - Den tunge bagage

Mandag den 21. oktober kl.18.30 inviterer VeteranCafé Næstved og Veteranindsatsen i Næstved kommune til danmarkspremiere i Bio Næstved på Kattebjerg. Premierefilmen er "Hjemmefronten - Den tunge bagage", som er fortsættelsen til "Hjemmefronten".

Et tungt og vigtigt emne

Når Veteranindsatsen i Næstved kommune og VeteranCafé Næstved byder indenfor den 21. oktober kl.18.30, er det med et tungt og sårbart emne i fokus. "Hjemmefronten - Den tunge bagage" er en film om veteraner med PTSD eller andre psykiske skader. Om deres familier, pårørende og om op- og nedture, konflikter, frustrationer, nederlag, pressede børn og vaklende ægteskaber - men også om de små sejre, fremskridtene og den gode hverdag på trods.

Et af filmens formål er at få sat fokus på de ramte familiers hverdag, så den stigmatisering, som mange skadede veteraner og deres familier møder, kan nedbrydes. "Vi er glade for, at VeteranCafé Næstved ville samarbejde om danmarkspremieren med os," siger Mai Huniche fra Veteranindsatsen i Næstved kommune, "Det er et vigtigt emne, der bliver formidlet i filmen, og vi ville gerne skabe et trygt miljø for veteraner og pårørende i forbindelse med visningen, og det har VeteranCafé Næstved været en stor hjælp til".

Landsdækkende premiere

Næstved kommune deltager i den landsdækkende premiere mandag den 21. oktober kl. 18.30, hvor formanden for Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Anette Brix, også deltager.

Filmen vises bl.a. samtidig i Varde kommune, som har taget initiativ til dokumentarserien. Den økonomiske støtte kommer fra Trygfonden, og det er selskabet Krithfilm, der har produceret filmen. Den landsdækkende organisation Familienetværket har undervejs konsulteret og kvalificeret filmen, så veteraner og pårørende har kunnet føle sig sikre i deres fremstilling.

I forbindelse med premieren i Bio Næstved, Kattebjerg 5, bydes publikum på kaffe og te. Der er ankomst fra kl.18.30, velkomst fra 18.45, og kl. 19.00 bliver filmen vist i biografens Sal 1. Efter filmen er der repræsentanter fra Næstved kommunes veteranindsats, Veterancafé Næstved og Familienetværket til stede i biografens foyer, hvis publikum står tilbage med spørgsmål.

De gratis billetter kan hentes via linket

Eller via QR-koden

Mai Huniche, tlf: 2421 1747, veteran@naestved.dk