5. november 2018

Danmarks eneste bevarede glasværk genåbner i Næstved

Siden 1825 har Holmegaard Glasværk ligget på kanten af Holmegaard Mose i Næstved. Et internationalt anerkendt brand, som har sat dansk design på verdenskortet. Den 10. november bliver første spadestik taget til en genåbning af glasværket som Danmarks største museum for design og kunsthåndværk.

Holmegaard Glasværk er en lokal perle og en institution i dansk industri- og kulturhistorie. Det var en by i byen med skole, kro og kapel. Et flagskib for udvikling. Det gamle glasværk lukkede og slukkede for ti år siden. Nu bliver fabriksbygningerne, industriområdet og Danmarks største højmose genoplivet som nyt omdrejningspunkt for formidling, uddannelse, erhverv og familieoplevelser med fokus på historie, design og kunsthåndværk. Holmegaard-projektet er et godt eksempel på, hvordan museer, i samarbejde med kommuner, virksomheder, fonde og filantropiske foreninger samt ildsjæle, kan bidrage til samfunds- og byudvikling.

Navngivning, folkefest og rundvisning

Den 10. november byder Næstved Kommune og Museum Sydøstdanmark velkommen til folkefest og rundvisning i det særlige kulturmiljø, der udgør glasværket. Det er samtidig også dagen, hvor glasværket får nyt navn.

- Holmegaard er en del af Næstveds DNA. Nu rejser vi det igen med respekt for historien og de stolte håndværkstraditioner, og jeg er sikker på, at det bliver en magnet for kreativ udvikling og for mange forskellige typer arbejdspladser. I Næstved Kommune har vi arbejdet målrettet for at denne her dag skulle komme, og byrådet har prioriteret Holmegaard økonomisk. Jeg vil gerne sige en stor tak til alle, der har troet på Det ny Holmegaard og som har støttet, sådan at vi nu igen kan tænde lyset i Danmarks smukkeste fyrtårn af glas, lyder det fra Carsten Rasmussen, borgmester i Næstved Kommune.

- Med projektet markerer Museum Sydøstdanmark, at vi tænker længere end at berige os alle sammen med relevant historisk viden, men også skaber reelle værdikæder både lokalt og nationalt. Det ny Holmegaard skaber således lokal vækst inden for handel, erhverv og turisme og grobund for national vækst med nye design og kunsthåndværk, siger Torben Nielsen, bestyrelsesformand for Museum Sydøstdanmark og Ny Holmegaard Fonden.

Nyt liv i kulturhistorien

Det gamle Holmegaard glasværk bliver transformeret i løbet af de næste to år. Foreningen Realdania støtter ombygningsprocessen med 35 millioner kroner.

- Bygningerne, industriområdet og den omgivende højmose vil i fremtiden være kilde til læring, oplevelser og inspiration for mennesker i alle aldre. Projektet er et rigtig godt eksempel på, hvordan man med historien i ryggen kan puste nyt liv i et område og en bygningsarv til gavn for alle mennesker. Vi glæder os til at følge projektet i den kommende fase, siger Jesper Nygård, administrerende direktør i Realdania.

Holmegaard Glasværk har haft en stor betydning gennem tiden. Både for lokalområdet, for hele Danmark og ude i den store verden. Der har derfor længe været et ønske om at genoplive og videreføre det enestående kulturhistoriske område i en moderne udgave, som igen kan markere sig nationalt og internationalt. Glasværket genåbner i sin nye version i 2020.

Første spadestik for alle den 10. november

Lørdag den 10. november kl. 10-12 er alle velkomne på Det ny Holmegaard, Glasværksvej 54, Fensmark, 4684 Holmegaard.

10:15 Velkomst - Carsten Rasmussen/Borgmester, Næstved Kommune
10:20 Glasorkestret Urania spiller
10:25 Tale - Jesper Nygård/Administrerende direktør, Realdania
10:30 Offentliggørelse af navn - Torben Nielsen/Bestyrelsesformand, Ny Holmegaard Fonden
10:35 Glasorkestret Urania spiller
10:40 Hør nærmere om projektet, om historien, om udstillingerne og værkstederne.

Fakta
- Det ny Holmegaard er et ambitiøst anlægsprojekt til 125 millioner kroner, som er blevet til i et samarbejde mellem Museum Sydøstdanmark og Næstved kommune.

- Det aktuelle renoveringsprojekt er støttet af Foreningen Realdania.

- De kommende glasudstillinger er støttet af 15. Juni Fonden, Brand af 1848, Gavefonden, Knud Højgaards Fond, LAG Sydsjælland, Næstved Kommune og A.P. Møller Fonden.

Carsten Rasmussen, borgmester i Næstved Kommune, tlf. 2545 0943

Keld Møller Hansen, direktør for Museum Sydøstdanmark, tlf. 2371 4108

Kim Christoffersen Dawartz, centerchef for Center for Kultur og Borgerservice, Næstved Kommune, tlf. 2462 6606

Eske Møller, projektleder i Foreningen Realdania, tlf. 3030 5345