24. oktober 2018

Jan Kiowsky modtager Trelleborgfondens Kulturpris, Grundtvig-Marie-prisen 2018

Billedkunstner og grundlægger af Grafisk Værksted Jan Kiowsky fra Næstved har netop fået overrakt Trelleborgfondens Kulturpris på Rønnebæksholm.

Jan Kiowsky er i Næstved kendt som primus motor for Grafisk Værksted, beliggende på Grønnegades Kaserne Kulturcenter. Siden han grundlagde Grafisk Værksted i 1988 har Jan Kiowsky arbejdet utrætteligt med stor ekspertise i værkstedets tjeneste, og har sikret stedet et godt og velanset renommé som værksted for professionelt arbejdende kunstnere. Værkstedet har stor betydning for regionens kunstnere, og tiltrækker besøgende kunstnere som "artist in residence" fra både ind- og udland.

Selv om Jan har rundet de 70, arbejder han stadig ufortrødent med at dele sine færdigheder indenfor grafik med såvel kunstnere, skoleelever og besøgende på Kulturnatten.

Jan Kiowsky har haft udstillinger på en række gallerier og har udført bestillingsarbejder i Næstved Kommune, ligesom han optræder i det anerkendte Weilbach Dansk Kunstnerleksikon. Nu bliver kunstneren hædret for sit mangeårige virke, han har nemlig netop fået tildelt Trelleborgfondens Kulturpris, der i Næstved også hedder Grundtvig-Marie Prisen. Prisen er på 25.000 kr. og et særligt besøg på kunsthallen Rønnebæksholm.

Fakta om Kulturprisen
Prisen er oprindeligt stiftet af Næstved Kommune som Grundtvig-Marie Prisen og blev uddelt første gang i 2010. Den blev stiftet med det formål at tilkendegive, at kunst og kultur er et essentielt element i den demokratiske debat og udvikling. Næstved Kommune og Trelleborg Fonden ønsker at understøtte, at en eller flere spirende kunstnere eller kulturelle udøvere fortsat opmuntres til at fortsætte og udvikle deres kunstneriske virke. Trelleborg Fonden sponsorerer prisen i 2016, 2017 og 2018. Prisudvalget består af borgmester Carsten Rasmussen, formand for Kulturudvalget Linda Frederiksen og områdedirektør Jesper Lund Wimmer, som er repræsentant for Trelleborg Fonden.

Carsten Rasmussen, borgmester, tlf.  2545 0943

Linda Frederiksen, kulturudvalgsformand, tlf. 2024 8578

Jesper Lund Wimmer, områdedirektør, repræsentant for Trelleborg Fonden, tlf. 2154 1596