17. oktober 2019

Dobbelt prisuddeling på Rønnebæksholm

Hele to priser bliver overrakt på Rønnebæksholm på torsdag den 24. oktober. Det drejer sig om Trelleborgfondens Kulturpris og den nye Talentpris, der i år bliver uddelt for første gang.

Sidste år blev Grundtvig-Marie Prisen givet til Jan Kiowsky, der i Næstved er kendt som primus motor for Grafisk Værksted.

Tidligere i år besluttede Kultur- og Demokratiudvalget besluttede at oprette en Talentpris for at anerkende og støtte unge, spirende talenter inden for det kunstneriske område. Prisen er på 10.000 kr. og uddeles til en ung, som har markeret sig eller ydet en særlig indsats inden for en eller flere kunstarter. På torsdag den 23. oktober bliver den uddelt for første gang på Rønnebæksholm.

Det er et bedømmelsesudvalg bestående af repræsentanter fra Talentskolen, Musikskolen og Ungdomsskolen, der indstiller kandidater til Kultur- og Demokratiudvalget, som udvælger prismodtageren, og Kulturudvalgsformand Linda Frederiksen overrækker prisen.

Det sker samtidig med, at borgmester Carsten Rasmusen overrækker Trelleborgfondens Kulturpris, også kaldet Grundtvig-Marie Prisen, på 25.000 kr., der hædrer kunstnere eller andre kulturelle aktører, der har bidraget til og udfordret den kulturelle udvikling i Næstved eller i de omkringliggende sydsjællandske kommuner.

Grundtvig-Marie Prisen har siden 2016 været sponseret af Trelleborgfonden.

Prisuddelingen bliver markeret ved en reception på Rønnebæksholm torsdag den 24. oktober kl. 15.00, og alle er velkomne.

- Linda Frederiksen, kulturudvalgsformand, tlf. 2024 8578.
- Kim C. Dawartz, centerchef, Center for Kultur og Borgerservice i Næstved Kommune,
tlf. 2462 6606.